01/05/2021

 

אתם מצלמים כבר זמן מה, אולי עברתם קורס צילום או שטיילתם הרבה ולמדתם תוך כדי התנסות. עכשיו אתם יוצאים לטיול ספארי כשמטרתכם היא - לצלם (וכמה שיותר).
כמובן שיש לכם שאלות רבות: איזה ציוד להביא? האם לארוז את כל מה שיש בבית ומתקשר איכשהו לצילום, או שמא לארוז ״קל״? מהם תנאי הצילום? מתי כדאי לצלם? האם צריך לתרגל משהו מראש?
כל השאלו נכונות, ולנו יש המלצות

אם אין לכם עדיין מצלמה ואתם עומדים לרכוש אחת לפני טיול, קיראו את המאמר ״המצלמה הראשונה שלי״

איזה ציוד להביא?
אם אתם מצלמים כבר זמן מה, כפי הנראה רכשתם מצלמת DSLR ועדשות. לטיול ספארי מומלץ להביא שתי עדשות - רחבה וטלה - אחת מכל סוג. היות ורוב הצילומים יהיו מתוך ג׳יפ, לפעמים תוך כדי נסיעה, רצוי שהעדשה לא תהיה גדולה או כבדה מדי.

עדשה רחבה
כדאי לבחור בעדשה שאינה מעוותת מדי אך רחבה מספיק גם על גוף Crop. המלצות:
24-70 - עדשה מאד איכותית. מתאימה לצילום נוף, פורטרט, מוצר ועוד. היות ומדובר בעדשה יקרה, לפני שרוכשים כדאי לבדוק אותה בחנות צילום או לשאול מחברים.
50 פיקס - עדשה רחבה מספיק, מאד איכותית. מצויינת לצילומי נוף ופורטרט. גם כשמדובר בצמצם 1.8, היא נותנת תוצאות טובות בתנאי תאורה בעיתיים. בצמצם 1.8 היא אינה יקרה ומתאימה למגוון סגנונות צילום.
10-18 - עדשה שיש בגרסאות שונות אצל יצרנים שונים (במקרה זה מדובר בעדשה של קנון). מאד רחבה אך כמעט ולא מעוותת (עין הדג), יש לה זום מינימאלי, מעולה לצילומי נוף, פורטרט, ארכיטקטורה ועוד. היא לא מאד יקרה ולכן מאד משתלמת.

עדשת טלה
כמה שיותר זום, יותר טוב, רק בלי לפגום באיכות ובלי לסחוב מישקולת. המלצות:
70-200 - לעדשה זו מספר גרסאות - עם או בלי מייצב, צמצם רחב ״לאורך כל הדרך״ או צמצם משתנה ועוד. המחיר משתנה בהתאם. בכל מקרה מדובר בעדשה מעולה המתאימה לצילומי נוף כמו גם לצילום אורבני, טבע, פורטרט, הופעות ועוד. תחלס - כמעט להכל (לא היינו מצלמים איתה אוכל…). המחיר המשתנה מאפשר בחירה בעדשה המתאימה לכיס שלכם. ההמלצה שלנו היא על עדשה עם מייצב (Stabulizer) ואם אפשר - צמצם 2.4 לאורך כל הדרך.
50-300- עדשה לא יקרה עם טווח טוב. התוצאות הן טובות אך פחות איכותיות מאלו של עדשות אחרות. היתרון הוא המחיר והזום ולמי שאין תקציב לעדשה אחרת או שלרוב אינו זקוק לעדשת טלה, זו בהחלט עדשה מומלצת.
100-400 - עדשה מעולה עם טווח מצויין ועדיין לא כבדה מדי, כך שגם מי שאינו מניף משקולות על בסיס יומיומי יכול לצלם איתה בנוחות. מתאימה לצילומי טבע והמייצב המובנה עושה עבודה טובה מאד. בעיה עיקרית היא צילום בתנאי תאורה בעייתיים, כמו לפנות בוקר או בשעות בין-ערביים. אז צריך גוף טוב כדי שהצמצם הלא רחב עדיין יספק תמונה טובה וללא ״רעש״.
150-600 - עדשה זולה (יחסית) של יצרניות העדשות Tamron ו-Sigma, מה שאומר שהיא מתאימה למצלמות של יצרנים שונים. עדשה מאד ארוכה, מה שעלול להפריע כשמצלמים מג׳יפ. הטווח מצויין ומתאים מאד לצילום טבע.
התמונות מעדשה זו מעט ״רכות״, אך מי שאוהב תמונות בסגנון הזה, כדאי שיבדוק אותה.


מכפיל
לפני שרוכשים מכפיל חייבים לזכור כי:
א. הוא מוריד מאיכות התמונה
ב. הוא מתאים רק לעדשות טלה
ג. בחלק מדגמי המצלמות, הפוקס האוטומטי אינו עובד עם מכפיל, מה שמחייב שימוש בפוקוס ידני
ואחרי שאמרנו את זה, אם יש לכם עדשה כמו 70-200 ואתם רוצים עוד זום בלי לרכוש עדשה נוספת, זה פתרון לא רע בכלל.


חצובה
אין צורך להביא חצובה לספארי. רוב הצילום הוא מהג׳יפ, ובו לא ניתן להשתמש בחצובה. אם אתם רוצים לצלם כוכבים בלילה (טנזניה נמצאת כמעט מתחת לשביל החלב והשמים מרהיבים בלילה), כדאי להביא חצובה קטנה וקלת משקל שתיכנס בתיק הצילום שלכם (אפילו חצובת גורילה תעשה את העבודה).


״שק אפונים״
Bean bag בלעז, מיועד לייצוב עדשות טלה. אפשר לרכוש שקים מסוג זה באינטרנט כשהם ריקים או כאלו מלאים בקלקר. את השק אפשר להניח על אדן חלון או על קורת הגג של הג׳יפ ועליו את המצלמה/עדשה, כך שלמעשה היד אינה תומכת בעדשה ומוסיפה רעד לתמונה.
באינטרנט אפשר למצוא שקים כאלו בצורת ״אוכף״ או שקית רגילה. לאוכף יש יתרון יציבות כאשר מניחים את המצלמה על קורה, לשק שלם יש יתרון כאשר מניחים את המצלמה על משטח סלעי או מדף.
טיפ - במידה וקניתם שק ריק, הביאו אותו ריק לספארי ומלאו אותו באורז/עדשים בתחילת הספארי. בסוף הספארי רוקנו את השק ותנו את התכולה למדריך המקומי.


מצלמה
לספארי צילום מומלץ לבוא עם שתי מצלמות, כך אם אחת מתקלקלת, יש לכם מצלמת גיבוי ותוכלו להמשיך ולצלם. אם יש לכם שני גופים, הביאו את שניהם. אם אין לכם, בידקו אולי חברים יכולים להשאיל לכם גוף מתאים.
אפשרות אחרת היא לקנות מצלמה נוספת, כמו מצלמה דמויית SLR. הן אינן יקרות, קלות משקל ולרבות מהן זום מעולה. אם אתם עומדים לטייל בהרים או לצאת לסיור בן כמה שעות, מצלמה כזו יכולה לתת לכם מענה מצוין שיחסוך מכם את הצורך לסחוב תיק כבד על הגב.


סוללות, כרטיסי זיכרון וגיבוי
תביאו איתכם לפחות סוללה אחת נוספת לכל מצלמה. הכי מעצבן זה כשסוללה נגמרת באמצע היום ואתם יושבים ״מושבתים״ עד הערב.
הביאו איתכם מספר כרטיסי זיכרון בנפח של 32-64GB. אתם עומדים לצלם הרבה וכדאי שיהיו לכם מספר כרטיסים ריקים. ודאו שהכרטיסים מתאימים גם לצילום וידאו. כדאי להשקיע בכרטיסים טובים ולא בכרטיסים זולים שעלולים להתקלקל במהלך הטיול - באמצע הסרנגטי אין מקום שמוכר כרטיסי צילום.
אם אתם מביאים מחשב, כדאי להביא גם כונן חיצוני נייד אליו תוכלו להעתיק את התמונות וליצור גיבוי נוסף לזה שבכרטיסים. כבר היו מקרים בהם מטיילים חזרו ארצה רק כדי לגלות שחלק מהכרטיסים תקול (לא מזוהה על ידי המחשב) או שפשוט נעלם במהלך הטיול בלי ששמו לב.
כדאי להתרגל לכך שבסוף כל יום מעתיקים את התמונות מכרטיס הזיכרון אל המחשב, זה גם יעזור לכם לזכור באיזה יום ואיפה צילמתם כל תמונה, כמו גם לבחון את איכות התמונות ולשפר את הצילום ביום הבא.


ערכת ניקוי
במהלך היום אתם נוסעים על שבילי עפר מעלי אבק, מה שלא פוסח על המצלמה והעדשה שלכם. כדאי להביא לספארי ערכת ניקוי בסיסית שתעזור לכם לשמור על הציוד נקי, כמו נייר אורז לניקוי עדשה, מטלית לניקוי חיצוני, מפוח קטן לניקוי המראה הפנימית, מקלון לניקוי אזניים המסייע לניקוי חלקים חיצוניים בגוף המצלמה וכדומה. כדאי להפוך את ניקוי המצלמה לחלק משגרת הערב שלכם. כך תדעו שביום המחרת המצלמה נקיה ומוכנה לצילום.

תיק צילום
את כל הציוד אתם צריכים לשים בתיק צילום. אם אתם מתכוונים לרכוש תיק צילום חדש עבור הספארי, וודאו שכל הציוד שאתם מתכוונים להביא איתכם, נכנס בקלות ומאורגן בנוחות בתיק - אנחנו מזכירים שמדובר בעדשת טלה ועדשה רחבה, שני גופי צילום, סוללות וכרטיסי זכרון נוספים, ערכת ניקוי ובטח כמה דברים אישיים, כמו מחברת ועט, דרכון, מחשב נייד, כונן חיצוני ועוד.
ודאו כי התיק כולל אפשרות לכיסוי אטום למים (בטנזניה יכול לרדת כל יום גשם, גם בעונה היבשה) והעיקר - התיק נח לנשיאה על הגב במשך מספר שעות.

 

תירגול
עכשיו, אחרי שאתם יודעים מה אתם אורזים, הגיע הזמן גם לתרגל את הצילום אותו תחוו בספארי. קחו את הציוד שלכם ל״נסיעת מבחן״ שיכולה להיות בשמורת טבע כמו אגמון החולה או עין-גדי.
נסו לצלם את בעלי החיים והציפורים בסגנונות שונים, כמו פנינג - צילום אובייקט בתנועה כשהתריס במהירות איטית. נסו להקפיא תנועה (מהירות תריס גובהה). בידקו את העדשה הרחבה וזוויות צילום שונות - פנורמה, צילום אובייקט מקרוב (דומה למקרו), היצמדות לקיר וצילום השטח, צילום מנקודת מבט נמוכה כלפי מעלה ועוד. בחנו את התוצאה והפיקו לקחים - מה אתם אוהבים, מה דורש תירגול נוסף ועל מה אפשר לוותר.

 

ציוד חדש
אם אתם רוצים לקנות ציוד חדש - עדשה או גוף - לפני טיול, עשו זאת כשאתם בטוחים שיש לכם מספיק זמן ללמוד ולתרגל אותו. אם אין זמן - לא קונים. אתם תבזבזו המון זמן יקר על ללמוד את הציוד ותקבלו הרבה תוצאות לא טובות, וחבל. ישנן הזדמנויות צילום שהן חד-פעמיות וחבל לפספס אותן רק בגלל שאתם לא מכירים את הציוד.


כדאי לדעת
צילום לילה - במידה ואתם יוצאים לספארי לילה, חשוב לזכור שאין להשתמש בפלאש במהלך הצילומים, על מנת שלא לפגוע בעיני בעלי החיים. מומלץ להצטייד בעדשת טלה עם צמצם רחב במידת האפשר.
צילום כוכבים - במהלך העונה הרטובה ברוב הלילות השמים מכוסים בעננים, כך שהסיכוי לצלם כוכבים אינו גדול. לעומת זאת, בעונה היבשה (אוגוסט) לרוב השמים נקיים. אם אתם רוצים לצלם כוכבים, הביאו איתכם חצובה קטנה (שלא תכביד על הנסיעות והטיסה) ושלט כדי לתזמן את הצילום. המהדרין יביאו גם פנס חזק שיאפשר יצירת אפקטים מעניינים.
שימו לב שאם אתם רוצים לעשות צילום לילה בשטח פתוח שאינו ציבורי, עליכם לדאוג לליווי של איש צוות מקומי שיהיה איתכם במהלך הצילומים.
צילום מקומיים - לתושבי המקום עור כהה, מה שמקשה על צילומם בשעות הצהריים. השתדלו לצלם אותם בשעות הבוקר או אחר הצהריים כאשר פניהם אל השמש. אין לצלם אותם ללא הסכמתם. אם אינכם יודעים כיצד לשאול רשות, בקשו מהמדריך המקומי שישאל עבורכם. חלק מהמצולמים יבקשו מכם כסף תמורת הצילום. אנחנו לא ממליצים לשלם להם וזה גם מנוגד לעמדת הרשויות המקומיות. לא לדאוג, תמיד תמצאו מישהו שיהיה מוכן להצטלם בחינם.
צילום בשווקים - גם בשוק יש לשאול רשות לפני שמצלמים. בנוסף, כדאי להראות למצולם את התוצאה - לרוב התגובה תהיה צחוק והתאגדות של חברים כדי לראות את התמונה.
צילום בערים - נסיעה או טיול בעיר תמיד מגרים לצלם את הסצנות המקומיות. ובכן, אלו מלכודות תיירים ידועות. מומלץ לא להוציא את העדשה מחוץ לחלון על מנת שלא תיחטף על ידי נוסעי אופנוע. כמו כן, מומלץ לא להסתובב לבד עם מצלמה ועדשת טלה בשווקים כדי לא לגרום לנסיונות חטיפה דומים. כדאי מאד לשאול את המדריך המקומי על מקומות בהם אפשר לצלם ללא חשש.